Parvoviroza la câine

Cățelul meu vomită! Cățelul meu are adesea diaree! Și totuși nu mănâncă! Cățelul meu este deshidratat! Aceste simptome diferite pot fi semnele parvovirozei.

Descoperiți sfaturile noastre veterinare ilustrate și răspunsurile la întrebările tale despre această infecție virală frecventă la pui …

Ce este parvoviroza?

Parvoviroza este o boală virală, care se întâlnește la căței și se caracterizează clinic prin gastro-enterită hemoragică. Această boală este contagioasă și foarte gravă, fiind fatală în majoritatea cazurilor.

Cine este predispus la această boală?

Parvovirusul afectează câinii nevaccinați, dar în principal puii tineri de un an, fiind ucigașul numărul unu al cățelușilor cu vârstă mai mică de 3 luni.

Cum se produce contaminarea (infectarea) cățeilor?

Virusul este transmis în principal prin contact  direct cu secrețiile eliminate de animalele bolnave și indirect prin vectori din habitat (podea, perete, haine, etc).

Care sunt semne clinice?

Următoarele simptome principale sunt observate la câini, după o perioadă de incubație de 3 până 4 zile.

• Anorexia: câinele refuză să mănânce.

• Vomitarea.

• Diaree hemoragică (cu descărcare de sânge).

• Deshidratare semnificativă: câinele nu mai bea.

La puii tineri care nu sunt protejați de anticorpi materni înainte de a doua lună, parvovirusul se poate manifesta într-o formă cardiacă, manifestând miocardită acută.

Cum se realizează diagnosticul?

Acesta este stabilit de medicul veterinar, folosind examene suplimentare de laborator.

Care este tratamentul parvovirozei?

Tratamentul necesită obligatoriu spitalizare/internarea animalelor afectate, întrucât permite o hidratare corespunzatoare a câinelui: rehidratarea și tratarea simptomelor digestive, imunoterapie specifică (imunizare pasivă – imunoglobuline).

În paralel, medicul veterinar utilizează antibiotice care fac posibilă lupta împotriva suprainfecțiilor bacteriene.

Ce prognostic are?

Prognosticul este foarte rezervat în primele zile și observăm o evoluție fatală în 2 până la 5 zile. Dar este recunoscut faptul că un câine care trece cursul de a 5-a zi va avea șanse bune de a se reface fără a avea efecte secundare.

Pe de altă parte, în faza de convalescență, mai ales când este un cățel tânăr, este necesară monitorizarea timp de câteva săptămâni, deoarece apărările imune ale câinelui vor fi slăbite, făcând câinele mai sensibil la infecții.

În urma infecției, imunitatea se dezvoltă foarte mult timp (uneori câțiva ani), protejând astfel cățelul de parvovirus. Cu toate acestea, vaccinarea este indicată pentru a optimiza apărarea câinelui împotriva bolii.

Cum se prevene parvoviroza la câine?

Măsuri igienico-sanitare: este necesar să dezinfectați spațiile.

Cu toate acestea, virusul este foarte rezistent în mediu (până la 6 luni), precum și la multe dezinfectante, cum ar fi alcoolul, eterul sau acidul. Doar formaldehidă, sodă caustică sau înălbitor pot face virusul inactiv.

Înălbitorul diluat 1/30 a este eficient în inactivarea virusului, cu condiția respectării următorului protocol de curățare:

1 • Începeți prin curățarea și clătirea obiectelor și a întregului mediu.

2 • Se diluează un recipient de 250 ml de înălbitor cu 9,6% clor activ într-un recipient de 5 până la 10 litri cu apă rece sau călduță.

3 • Aplicați rapid soluția astfel preparată.

4 • Înainte de clătire, soluția de dezinfectant pregătită trebuie să fi rămas în contact cu suprafețele pentru a fi tratate suficient de mult (cel puțin zece minute, sau chiar o oră în funcție de anumite surse).

Măsuri de prevenție medicală

Este important să vaccinați câinele de la o vârstă fragedă.

Vaccinarea se efectuează de la 6 săptămâni ale cățelușului (apoi alte două injecții la  doua săptămâni de distanță) și necesită un rapel anual.